منبع کویلی مهتاب گستر منبع کویلی مهتاب گستر .

منبع کویلی مهتاب گستر

منبع کویل دار عمودی

مزایای منبع کویل دار نسبت به منبع دو جداره:

منبع دو جداره از دو جداره فلزی تشکیل شده که آب سرد در داخل مخزن و آب گرم کننده در فضای بین دو جداره قرار دارد. واضح است که در صورت خرابی و یا سوراخ شدن منبع دوجداره تعمیرات و ترمیم آن نسبت به  منبع کویل دار  مشکل تر و در برخی مواقع غیر ممکن است. همچنین منبع کویلدار بدلیل وجود کویل در آن و ضریب انتقال حرارت بالای کویل مسی، آب را سریع تر گرم نموده و راندمان آن نیز بالاتر می باشد. همچنین پس از گذشت چندین سال امکان رسوب زدایی و حتی تعویض کویل به راحتی فراهم می باشد. (از منابع دو جداره برای ظرفیت های پایین و مصارف خانگی در گذشته استفاده شده و در حال حاضر به دلیل معایب ذکر شده تقریبا از رده خارج شده است.)

پمپ برگشت و کاربرد آن در منابع کویل دار:

شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که هنگامی شیر آبگرم مصرفی را باز می نمایید ابتدا آب سرد بوده و پس از گذشت مدت زمانی آب خروجی گرم می شود. این امر منجر به هدر رفت بسیار آب، اتلاف زمان و سلب شرایط آسایش می گردد. در واقع این تاخیر خروج آبگرم به این دلیل است که ابتدا باید آب موجود در لوله ها که سرد شده است تخلیه گشته و سپس آبگرم جایگزین گردد. در صورتی که طول لوله های ارتباطی از منبع کویل دار یا مبدل صفحه ای تا مصرف کننده زیاد باشد این مشکل تشدید خواهد شد. با نصب یک پمپ سیرکوله در خط برگشت آبگرم مصرفی، در صورت عدم استفاده از آبگرم، این آب مجددا به منبع بازگشته و در نتیجه بلافاصله پس از باز نمودن شیر، آبگرم مصرفی در دسترس بوده و از اتلاف آب و زمان جلوگیری خواهد شد.

تاثیر استفاده از ضد رسوب مغناطیسی در منابع کویل دار:

ضدرسوب مغناطیسی دستگاهی است که در خط لوله آب سرد ورودی به منبع کویل دار نصب شده و با ایجاد میدان مغناطیسی ساختار ذرات کربنات کلسیم و منیزیم را تغییر داده و  از ایجاد رسوب جلوگیری می کند. وجود سختی در آب های مصرفی باعث ایجاد رسوب در منابع کویل دار یا مبدل های صفحه ای می گردد. وجود رسوب روی سطح کویل مانند یک عایق عمل نموده و باعث کاهش محسوس میزان تبادل حرارت بین کویل و آب و نتیجا کاهش کارآیی کویل می گردد. به همین دلیل نصب ضدرسوب مغناطیسی در ورودی آب منبع کویل دار به دلیل جلوگیری از ایجاد رسوبات ناشی از سختی آب پیشنهاد می گردد.

در قسمت دوم این مقاله با عوامل موثر در کیفیت، طول عمر و  قیمت منابع کویل دار  آشنا خواهید شد. این مقاله به زودی در سایت منتشر می گردد.

عملکرد منبع کویل دار چگونه است؟

منبع‌ کویل دار یک مبدل حرارتی است که برای گرم کردن و نگهداری آب استفاده می شود.

در این منابع چندین لوله مسی وجود دارد که آب و بخار خروجی بویلر، به کمک پمپ سیرکولاتور در لوله های مسی جریان پیدا می کند.

لوله های مسی درون منبع نصب می شوند و آب درون منبع در تماس با لوله های مسی قرار می گیرد و به صورت غیرمستقیم گرم می شود.

تفاوت منبع دوجداره و منبع کویل دار چیست؟

اصول کارکرد هر دو بر انتقال حرارت از طریق جابجایی است با این تفاوت که

در منبع دوجداره، کویل وجود ندارد و از دو استوانه گالوانیزه تو در تو تشکیل شده است.

نحوه کارکرد منبع دوجداره به این صورت است که آب گرم پمپاژ شده از بویلر وارد جداره بین دو استوانه شده و آب شهری وارد منبع می گردد،

حرارت بین دوجداره انتقال پیدا می کند و آب گرم بهداشتی تولید می شود.

انواع منبع کویل دار:

منابع کویلی با توجه شکل ساخت در دو نوع ایستاده و افقی ساخته می شوند. با توجه به فضای موتورخانه می توان هر یک را انتخاب کرد.

بدنه:

بدنه این منابع از ورق گالوانیزه با ضخامت های معین ساخته می شود. ضخامت ورق ها بر اساس فشار سیستم، ظرفیت و دمای آب منبع انتخاب می شود .

کویل:

برای انتقال حرارت در سیستم از کویل های مسی به دلیل ضریب انتقال گرما بالا استفاده می شود.

دریچه بازدید:

دریچه ای در بدنه منبع و هم تراز با قسمت کویل دار منبع وجود دارد.

از این دریچه برای بازبینی داخل منبع، بازدید از کویل و انجام تعمیرات استفاده می شود.

نکاتی نصب منبع کویل دار چیست:

ظرفیت این منابع با توجه به فضای موجود در موتورخانه و میزان آب گرم مورد نیاز در طول شبانه روز انتخاب می شود.

در لوله ورودی این منابع حتما شیر یک طرفه نصب می شود، این کار از برگشت آب گرم و وارد شدن فشار به لوله آب شهری جلوگیری می کند.

یک لوله آب گرم برگشتی باید در سیستم در نظر گرفته شود تا آب گرم در هر لحظه در اختیار مصرف کننده ها باشد.

لوله آب گرم در راس بالای منبع و لوله آب سرد در قسمت پایین منبع نصب شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۴:۰۳ توسط:مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده